HABERLER
HORLAMA

Horlama Nedir?

Horlama uyku sırasında gürültülü nefes alıp verme durumudur. Fazla kilolu erkeklerde ve insanlarda daha sık görülmesine rağmen, herkesi etkileyebilecek yaygın bir durumdur. Horlama yaşla birlikte kötüleşme eğilimindedir.

Arada bir horlamak genellikle ciddi bir sorun değildir. Ama uzun süreli horlayan biriyseniz, sadece yakınınızın uyku düzenini bozmazsınız, kendi uyku kalitenizi de bozarsınız.

Horlamanın kendisi, tıkayıcı uyku apnesi gibi bir sağlık sorununun belirtisi olabilir. Sık sık veya çok yüksek sesle horlarsanız, tıbbi yardıma ihtiyacınız olabilir, böylece siz (ve sevdikleriniz) iyi bir gece uykusu çekebilirsiniz.

 

Horlama Nedenleri

Horlama, ağzınızdan ve burnunuzdan hava akışı engellendiğinde meydana gelir. Aşağıdakiler dâhil birkaç şey hava akışını engelleyebilir:

 

  • Burun hava yolları tıkalı: Bazı insanlar sadece alerji mevsiminde veya sinüs enfeksiyonu olduğunda horlarlar. Burnunuzdaki sapmış septum (bir burun deliğini diğerinden ayıran duvar merkez dışında olduğunda) veya burun polipleri gibi problemler de solunum yollarınızı tıkayabilir.
  • Boğazınızda ve dilinizde zayıf kas tonusu: Boğaz ve dil kasları çok gevşemiş olabilir ve bu da solunum yolunuza çökmelerine neden olur.
  • Hacimli boğaz dokusu: Fazla kilolu olmak buna neden olabilir. Bazı çocukların horlamasına neden olan büyük bademcik ve geniz eti vardır.
  • Uzun yumuşak damak ve / veya uvula: Uzun yumuşak damak veya uzun bir uvula (ağzınızın arkasındaki sarkan doku) burnunuzdan boğazınıza kadar olan açıklığı daraltabilir. Nefes aldığınızda, bu onların titreşmesine ve birbirine çarpmasına neden olur ve hava yolunuz tıkanır.
  • Alkol ve uyuşturucu kullanımı: Alkol kullanımı kas dokularını gevşetebilir nefes almayı zorlaştırarak horlamaya neden olabilir
  • Uyku pozisyonu: Sırt üstü uyumak horlamanıza neden olabilir.
  • Uyku yoksunluğu: Yeterince uyumazsanız boğaz kaslarınız çok gevşeyebilir.

Horlama Tanı ve Tedavisi

Partneriniz size horladığınızı söyleyen kişi olabilir. Doktorunuz ikinize de belirtileri soracaktır.

Doktorunuz ayrıca tıbbi geçmişinizi soracak ve sapmış bir septum veya şişmiş bademcikler gibi hava yollarınızı tıkayabilecek şeyleri aramak için fiziki muayene yapacaktır. Ayrıca size bazı testler de verebilirler:

Görüntüleme testleri: Bir X-ışını, MRI taraması veya CT taraması hava yollarınızdaki sorunları arayabilir.

Uyku çalışması: Evdeyken uykunuzu bir makinenin izlemesi veya geceyi polisomnografi denen bir test için laboratuvarda bir gece geçirmeniz gerekebilir. Siz uyurken kalp atış hızınız, nefes alıp vermeniz ve beyin aktiviteniz gibi şeyleri ölçecektir.

Horlama tedavileri şunları içerir:

  • Yaşam tarzı değişiklikleri: Doktorunuz size kilo vermenizi veya alkol almayı bırakmanızı söyleyebilir.
  • Ağız aletleri: Uyurken ağzınıza küçük bir plastik alet takarsınız. Çenenizi veya dilinizi hareket ettirerek solunum yollarınızı açık tutar.
  • Cerrahi: Birkaç çeşit prosedür horlamayı durdurmaya yardımcı olabilir. Doktorunuz boğazınızdaki dokuları çıkarabilir veya küçültebilir veya yumuşak damağınızı sertleştirebilir.
  • CPAP: Sürekli bir pozitif hava yolu basıncı makinesi uyku apnesini tedavi eder ve siz uyurken solunum yollarınıza hava üfleyerek horlamayı azaltabilir.

 

Horlamayı Durdurmak için Ev Çözümleri

Sırt üstü değil, yan yatın

Yatağınızın başını birkaç santim kaldırın.

Burun deliklerinizi genişletmek için burun köprüsüne yapışan elastik şeritler kullanın.

Hava yollarınızı açmak için dekonjestanlar kullanın. Doktorunuzla konuşmadan 3 günden fazla kullanmayın.

Bir uyku programına bağlı kal.

Horlama Komplikasyonları

Horlamanın komplikasyonları yok gibi görünüyor. Ancak uyku apnesi aşağıdakiler dahil sorunlara neden olabilir:

  • Farkında olmasanız bile sık sık uykudan uyanmak
  • Hafif uyku. Geceleri pek çok kez uyanmak, normal uyku düzeninizi bozar ve daha onarıcı, daha derin uykuya kıyasla hafif uykuda daha fazla zaman geçirmenize neden olur.
  • Uzun vadeli obstrüktif uyku apnesi genellikle kan basıncını yükseltir ve kalpte yüksek riskler yaratabilir
  • Kötü gece uykusu. Bu sizi gün içinde uykulu yapar, yaşam kalitenizi bozabilir ve araba kazalarını daha olası hale getirebilir.

Eklenme Tarihi: 17 Aðu 2020